TYDZIEŃ JĘZYKA POLSKIEGO

Ojczysta mowa. Ach, cóż to za słowa?

         „Ojczysta mowa. Ach, cóż to za słowa?” To hasło przyświecało nam podczas obchodów Tygodnia Języka Polskiego, zorganizowanego przez Joannę Ścibek-Trypus oraz Justynę Chojnacką-Dołżyńską z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (21 lutego). I właśnie polskie wyrazy – ortograficznie kłopotliwe, znaczeniowo lub brzmieniowo piękne, jak też nadużywane bądź nielubiane – były obiektem naszych zainteresowań.

Inicjatywę rozpoczęliśmy od zmagań z niełatwą polską ortografią. Reprezentanci klas IV-VIII pisali „najeżone” trudnymi wyrazami dyktando szkolne. Najlepiej poradzili sobie z nim, zajmując I miejsce w poszczególnych kategoriach wiekowych: Oskar J. (4a), Aleksandra Z. (5b), Grzegorz M. (6b), Sebastian M. (7a) oraz Maja G. (8c). W kolejnych dniach uczniowie zmienili się w detektywów tropiących i odszyfrowujących ukryte w szkole, zakodowane frazeologizmy, tworzyli „Niebo najpiękniejszych polskich słów”, a także wzięli udział w plebiscycie na najtrudniejszy polski wyraz. Najwięcej głosów, co może wydać się zaskakujące, zdobyło słowo „usatysfakcjonowany”, za nim uplasowały się wyrazy „powyłamywane” i „dżdżysty”. Nauczyciele oraz pracownicy SP 2 wybierali z kolei słowa najbardziej niechciane czy też nadużywane w języku polskim. Za takie uznali „masakrę”, „focię” oraz „witam” (jakże rozpowszechnione w korespondencji mailowej). Zwieńczeniem tygodniowej akcji polonistycznej był konkurs plastyczny. Uczniowie przygotowali plakaty poświęcone zagadnieniu piękna języka ojczystego. Największe wrażenie na jury zrobiły prace: Oliwii K. z kl. 5b (I miejsce), Martyny T. z kl. 6b (II miejsce), Sebastiana M. z klasy 7a i Adriana S. z klasy 8c (ex aequo III miejsce) oraz Kornelii M. z kl. 5b (wyróżnienie). Upominki książkowe, ufundowane przez Radę Rodziców, wręczyła nagrodzonym Wicedyrektor Małgorzata Skreczko.

Tydzień Języka Polskiego był dla nas wszystkich zachętą do refleksji nad osobliwościami i walorami ojczystej mowy.

Organizatorki akcji

keyboard_arrow_up
Skip to content