Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

Pedagog/Psycholog Szkolny
pracuje w godzinach:

Poniedziałek 1030 – 1700
Wtorek 1030 – 1630
Środa 800 – 1630
Czwartek 1030 – 1630
Piątek 730 – 1230
Pedagog Specjalny
pracuje w godzinach:
Poniedziałek 850 – 950
Środa 945 – 10450     1245 – 1345
Czwartek 845 – 1045
Tel. 85 7103 906 wew. 203
Pomocne telefony
Telefon zaufania dla osób doświadczających przemocy NIEBIESKA LINIA 0 801 120 002
Anonimowa policyjna linia specjalna 0 800 120 148
Punkt Interwencyjno – Poradniczy dla dzieci i młodzieży „Dom Powrotu”
85 652 59 06
Młodzieżowy Punkt Konsultacji i Readaptacji ETAP

ZADANIA PEDAGOGA/PSYCHOLOGA SZKOLNEGO:

1. PROWADZENIE BADAŃ I DZIAŁAŃ DIAGNOSTYCZNYCH DOTYCZĄCYCH UCZNIÓW, W TYM DIAGNOZOWANIE POTRZEB ROZWOJOWYCH I EDUKACYJNYCH ORAZ MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH UCZNIÓW W CELU OKREŚLENIA PRZYCZYN NIEPOWODZEŃ ORAZ WSPIERANIA MOCNYCH STRON UCZNIÓW:
– Rozpoznawanie potrzeb, warunków życia i nauki uczniów, zwłaszcza klas pierwszych (analiza dokumentów, rozmowy indywidualne, wywiady z rodzicami).
– Zajęcia integracyjne.
– Rozmowy indywidualne z uczniami, nauczycielami, rodzicami
– Analiza frekwencji, podejmowanie działań w razie trudności w realizacji obowiązku szkolnego.
– Diagnozowanie zagrożenia oceną niedostateczną na koniec semestru oraz innych niepowodzeń szkolnych.
– Praca indywidualna i grupowa z uczniami mająca na celu wspieranie i podnoszenie samooceny uczniów.
– Zapewnienie uczniom szczególnie uzdolnionym warunków do rozwijania zainteresowań poprzez pomoc w zorganizowaniu zajęć pozalekcyjnych.

2 . DIAGNOZOWANIE SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ W SZKOLE W CELU ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH ORAZ WSPIERANIA ROZWOJU UCZNIÓW:
– Organizowanie rozmów indywidualnych z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
– Organizowanie spotkań dla uczniów, rodziców i nauczycieli ze specjalistami.
– Powoływanie zespołów wychowawczych dla poszczególnych klas.
– Prowadzenie zajęć wychowawczych rozwijających kompetencje uczniów: dotyczące kształtowania własnej osobowości, komunikacji interpersonalnej, asertywności, motywacji i samorealizacji.
– Organizowanie prelekcji , spotkań, warsztatów dla rodziców.
– Podpisywanie kontraktów z uczniami w obecności rodziców, nauczycieli celem wsparcia i pomocy w trudnych sytuacjach.

3. PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ Z ZAKRESU PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ I INNYCH PROBLEMÓW DZIECI I MŁODZIEŻY, INICJOWANIE I PROWADZENIE DZIAŁAŃ MEDIACYJNYCH I INTERWENCYJNYCH W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH:
– Organizowanie spotkań ze specjalistami z dziedziny profilaktyki, zdrowia i bezpieczeństwa.
– Prowadzenie zajęć dla uczniów klas I-VIII z zakresu profilaktyki oraz programów terapeutyczno – profilaktycznych.
– Prowadzenie zajęć wychowawczych dotyczących zapobiegania i przeciwdziałania różnym formom agresji.
– Monitorowanie sytuacji wychowawczej i profilaktycznej w szkole.
– Udział w spotkaniach z rodzicami oraz organizowanie warsztatów, prelekcji dla rodziców na temat zapobieganiu uzależnieniom.
– Pomoc i wsparcie w sytuacjach kryzysowych uczniów.
– Rozmowy indywidualne z rodzicami. Poradnictwo dotyczące pracy z dzieckiem w domu (wskazywanie literatury fachowej i instytucji, świadczących pomoc
w wybranym zakresie).
– Prowadzenie rozmów mediacyjnych z rodzicami i ich dziećmi oraz nauczycielami

4. MINIMALIZOWANIE SKUTKÓW ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH I ZAPOBIEGANIE ZABURZENIOM ZACHOWANIA ORAZ INICJOWANIE RÓŻNYCH FORM POMOCY W ŚRODOWISKU SZKOLNYM I POZASZKOLNYM UCZNIÓW. UDZIELANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ:
– Wsparcie uczniów wymagających szczególnej pomocy zwłaszcza uczniów z opiniami i orzeczeniami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
– Organizowanie zajęć specjalistycznych zgonie z rozporządzeniem o pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
– Zapewnienie uczniom mającym problemy z nauką warunków do uzupełnienia zaległości poprzez organizowanie zajęć wyrównawczych i pomocy koleżeńskiej.
– Organizowanie spotkań zespołów do udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

5. POMOC RODZICOM I NAUCZYCIELOM W ROZPOZNAWANIU I ROZWIJANIU INDYWIDUALNYCH MOŻLIWOŚCI, PREDYSPOZYCJI I UZDOLNIEŃ UCZNIÓW. WSPIERANIE NAUCZYCIELI W UDZIELANIU POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ:
– Organizowanie spotkań zespołów wychowawczych.
– Organizowanie szkoleń, warsztatów dla Rady Pedagogicznej zwiększających umiejętności.
– Stały kontakt z wychowawcami klas.
– Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijanie ich umiejętności wychowawczych, w formie porad, konsultacji

 

ZADANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO

  1. Współpracować z zespołem mającym opracować  dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
  2. Współpracować z nauczycielami, wychowawcami, ale także innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole i w placówkach wspierających uczniów,  ale także z rodzicami oraz uczniami. W ramach tej współpracy będzie mi.n.

– rekomendowania dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły,

– diagnozować  indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.

  1. Wspierać nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
  2. Udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
  3. Współpracować z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym np. z ;

– poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,

– placówkami doskonalenia nauczycieli,

– innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,

– pracownikiem socjalnym,

– asystentem rodziny,

– kuratorem sądowym i innymi.

keyboard_arrow_up
Przejdź do treści