Pedagog/Psycholog Szkolny
pracuje w godzinach
Środa 800 – 1530
ZADANIA PEDAGOGA/PSYCHOLOGA SZKOLNEGO:
1. PROWADZENIE BADAŃ I DZIAŁAŃ DIAGNOSTYCZNYCH DOTYCZĄCYCH UCZNIÓW, W TYM DIAGNOZOWANIE POTRZEB ROZWOJOWYCH I EDUKACYJNYCH ORAZ MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH UCZNIÓW W CELU OKREŚLENIA PRZYCZYN NIEPOWODZEŃ ORAZ WSPIERANIA MOCNYCH STRON UCZNIÓW:
– Rozpoznawanie potrzeb, warunków życia i nauki uczniów, zwłaszcza klas pierwszych (analiza dokumentów, rozmowy indywidualne, wywiady z rodzicami).
– Zajęcia integracyjne.
– Rozmowy indywidualne z uczniami, nauczycielami, rodzicami
– Analiza frekwencji, podejmowanie działań w razie trudności w realizacji obowiązku szkolnego.
– Diagnozowanie zagrożenia oceną niedostateczną na koniec semestru oraz innych niepowodzeń szkolnych.
– Praca indywidualna i grupowa z uczniami mająca na celu wspieranie i podnoszenie samooceny uczniów.
– Zapewnienie uczniom szczególnie uzdolnionym warunków do rozwijania zainteresowań poprzez pomoc w zorganizowaniu zajęć pozalekcyjnych.
2 . DIAGNOZOWANIE SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ W SZKOLE W CELU ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH ORAZ WSPIERANIA ROZWOJU UCZNIÓW:
– Organizowanie rozmów indywidualnych z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
– Organizowanie spotkań dla uczniów, rodziców i nauczycieli ze specjalistami.
– Powoływanie zespołów wychowawczych dla poszczególnych klas.
– Prowadzenie zajęć wychowawczych rozwijających kompetencje uczniów: dotyczące kształtowania własnej osobowości, komunikacji interpersonalnej, asertywności, motywacji i samorealizacji.
– Organizowanie prelekcji , spotkań, warsztatów dla rodziców.
– Podpisywanie kontraktów z uczniami w obecności rodziców, nauczycieli celem wsparcia i pomocy w trudnych sytuacjach.
3. PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ Z ZAKRESU PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ I INNYCH PROBLEMÓW DZIECI I MŁODZIEŻY, INICJOWANIE I PROWADZENIE DZIAŁAŃ MEDIACYJNYCH I INTERWENCYJNYCH W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH:
– Organizowanie spotkań ze specjalistami z dziedziny profilaktyki, zdrowia i bezpieczeństwa.
– Prowadzenie zajęć dla uczniów klas I-VIII z zakresu profilaktyki oraz programów terapeutyczno – profilaktycznych.
– Prowadzenie zajęć wychowawczych dotyczących zapobiegania i przeciwdziałania różnym formom agresji.
– Monitorowanie sytuacji wychowawczej i profilaktycznej w szkole.
– Udział w spotkaniach z rodzicami oraz organizowanie warsztatów, prelekcji dla rodziców na temat zapobieganiu uzależnieniom.
– Pomoc i wsparcie w sytuacjach kryzysowych uczniów.
– Rozmowy indywidualne z rodzicami. Poradnictwo dotyczące pracy z dzieckiem w domu (wskazywanie literatury fachowej i instytucji, świadczących pomoc
w wybranym zakresie).
– Prowadzenie rozmów mediacyjnych z rodzicami i ich dziećmi oraz nauczycielami
4. MINIMALIZOWANIE SKUTKÓW ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH I ZAPOBIEGANIE ZABURZENIOM ZACHOWANIA ORAZ INICJOWANIE RÓŻNYCH FORM POMOCY W ŚRODOWISKU SZKOLNYM I POZASZKOLNYM UCZNIÓW. UDZIELANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ:
– Wsparcie uczniów wymagających szczególnej pomocy zwłaszcza uczniów z opiniami i orzeczeniami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
– Organizowanie zajęć specjalistycznych zgonie z rozporządzeniem o pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
– Zapewnienie uczniom mającym problemy z nauką warunków do uzupełnienia zaległości poprzez organizowanie zajęć wyrównawczych i pomocy koleżeńskiej.
– Organizowanie spotkań zespołów do udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
5. POMOC RODZICOM I NAUCZYCIELOM W ROZPOZNAWANIU I ROZWIJANIU INDYWIDUALNYCH MOŻLIWOŚCI, PREDYSPOZYCJI I UZDOLNIEŃ UCZNIÓW. WSPIERANIE NAUCZYCIELI W UDZIELANIU POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ:
– Organizowanie spotkań zespołów wychowawczych.
– Organizowanie szkoleń, warsztatów dla Rady Pedagogicznej zwiększających umiejętności.
– Stały kontakt z wychowawcami klas.
– Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijanie ich umiejętności wychowawczych, w formie porad, konsultacji