W bieżącym roku szkolnym uczestniczymy w programie edukacyjnym „Ekologiczna szkoła” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej Ma on na celu wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach oraz rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Przed nami festiwale internetowe dla młodzieży, webinaria i spotkania, oraz projekty do realizacji. Pozwoli to na:
- zdobycie wiedzy na temat środowiska oraz współzależności wewnątrz ekosystemów, jak i pomiędzy działaniami człowieka a środowiskiem (lokalnie i globalnie)
- poznanie najbliższego środowiska i wzmacnianie więzi z przyrodą;
- rozwój refleksyjności, świadomości konsekwencji własnych działań oraz poczucie odpowiedzialności za środowisko
- zmianę swoje postawy i nawyków na bardziej ekologiczne;
- naukę współpracy, krytycznego myślenia, planowania działań,
- lepsze poznanie kolegów i koleżanek, wzmocnienie relacji w szkole oraz ze społecznością lokalną;
- realizację własnych pomysłów i samodzielność w poszukiwaniu rozwiązań dla środowiskowych wyzwań lokalnych i globalnych;
- dostrzeżenie możliwości swojego zaangażowania (na poziomie szkoły i poza nią) na rzecz bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego świata.
NASZA AKTYWNOŚĆ W EKOLOGICZNEJ SZKOLE
- Tydzień Edukacji Globalnej 2022 webinary:
– „Środowisko przyrodnicze globalnie.”
– „ Klimat: mroczny sekret Internetu.”
- Młodzież stawia na środowisko – 5 spotkań webinarowych.
- Wraz z CEO 24 kwietnia b.r. wzięliśmy udział w obchodach Dnia Ziemi. Tegoroczne hasło festiwalu to „Dzień Ziemi 2023 – Splątani ze światem”. Podczas obchodów skupiliśmy się na relacji człowieka z przyrodą, rolą i potrzebami poszczególnych istnień, a także przekonaliśmy się jaki potencjał tkwi w lokalnej współpracy na rzecz środowiska przyrodniczego. Każda klasa wybrała się na 2-godzinną wycieczkę do lasu w celu poszukiwania określonych „skarbów”. Pogoda nam dopisała i wszystkie wyzwania zostały wykonane perfekcyjnie.
Oto nasza fotorelacja.
4. Na zakończenie programu Ekologicznej Szkoły musieliśmy zrealizować wymyślony przez nas projekt dotyczący szeroko rozumianej ekologii.
Zainteresował nas temat związany z czystością powietrza. Uświadomiliśmy sobie, uczestnicząc także w Edukacyjnej Sieci Antysmogowej, że powietrze w naszej miejscowości zimą i jesienią nie jest czyste. Wskazywał nam to codziennie czujnik smogu zamontowany na budynku naszej szkoły. Dowiedzieliśmy się, że za zły stan naszego powietrza odpowiada głównie „niska emisja”, czyli piece na paliwo stałe. Dlatego w naszej pracy porównaliśmy sposób działania, wpływ na środowisko, wady i zalety pomp ciepła, które są ekologiczne, z piecami na paliwo stałe. Doszliśmy do wniosku, że lepszym sposobem ogrzewania domu jednorodzinnego jest pompa ciepła, ponieważ nie zanieczyszcza środowiska i korzysta z odnawialnych źródeł energii. Wprawdzie jest przedsięwzięciem kosztownym, ale potem, w czasie użytkowania, szczególnie gdy ma się dodatkowo zainstalowaną fotowoltaikę, okazuje się tania w użytkowaniu (wytwarza prawie darmową energię). Nie trzeba się martwić o zakup paliwa na okres grzewczy.
Dzięki realizacji tego projektu poznaliśmy nasze lokalne środowisko i uświadomiliśmy sobie współzależność jego elementów. To nasze bardziej świadome decyzje pozwalają na podejmowanie właściwych działań. W ramach projektu mogliśmy realizować własny pomysł i samodzielnie szukać rozwiązań dla lokalnych i globalnych wyzwań środowiskowych. Wspólna praca nauczyła nas odpowiedzialności grupowej, tego jak dzielić obowiązki, jak rozwiązywać problemy, jak prawidłowo planować działania. Na pewno zmieniły się nasze postawy i nawyki na bardziej ekologiczne. Projekt realizowały wybrane osoby klas 6.